top of page

Vilken författartyp är du?


Kaos-författaren?

Kastar du dig rakt in i berättelsen, skriver frenetiskt ner allt det som tycks ramla ner som manna i din hjärna och vidare ut genom fingrarna? Massor av redigeringsarbete sedan - men vad gör då det när berättelsen pockar på?






Struktur-författaren?

Eller är du typen som planerar att skriva en bok inkommande höst och ser till att sommaren är tiden då du grunnar, betraktar och planerar hela berättelsen från början till slut i ditt huvud? Sedan kan du metodiskt jobba dig fram, kapitel för kapitel efter en både mental och nedskriven synopsis.






Småskvätts-författaren?

Kanske du är typen som skrivit på en berättelse under flera år redan, små utkast här och där som ligger utströdda i din hårddisk och/eller anteckningsböcker. Till och med på något gammalt kvitto ... Du drömmer om dagen då du ska få sätta dig ner och få din bok skriven.




Rättfrånbörjan - författaren?

Där ute finns kanske du som skriver "rätt" - från början till slut. Ändrar märkbart lite och vill inte ens titta en vända till. Du är klar. Och du vet det.

Jag misstänker att den här gruppen är minst. Men den finns. Det vet jag, eftersom jag lever med en. Det är oerhört frustrerande eftersom jag själv tillhör gruppen Kaos-författarna.


 


Det finns alldeles säkert fler varianter

Författaren Sami Said berättade i en intervju ( Söndagsintervjun, Sveriges Radio) att hans tvångstankar kan få honom att vägra släppa ifrån sig sina texter innan vartenda kommatecken sitter där de ska, han har till och med köpt tillbaka en av sina färdigt tryckta böcker för att ett kommatecken var fel (!), MEN då det kommer till skrivprocessen så skriver han totalt planlöst. Ingen kontroll över huvud taget. Han beskriver hur han far fram i berättandet och hur han sedan måste få ihop allt till sist. Kaosförfattaren.


 

Och vad är då det bästa sättet?

På det egna sättet förstås.

Jag har försökt de flesta modeller men jag återkommer alltid till "Kaos-modellen". Jag skriver som om jag tankade ner texten någonstans ifrån och inte ens i rätt dramaturgisk ordning. Sedan får jag helt enkelt ta det där med struktur och planering efteråt. Ibland då jag är halvvägs för att veta hur jag ska komma vidare.

Det funkar för mig. Att skriva en utförlig synopsis funkade också bra då jag testade - men då blev jag uttråkad. Kände att jag bara avverkade något - bockade av.

Det passade inte mig som person helt enkelt.


Men det är väldigt få som slipper undan planeringsarbetet

- men det fina är att man kan göra det när man vill!

Före - i mitten - eller då du är färdig med ditt utkast.

Då kan du hänga fram den dramaturgiska tvättlinan och nypa fast dina scener där de passar allra bäst. Där du kan placera dina scener på bästa sätt för att locka läsarna vidare. Kanske upptäcka delar som behöver tightas till - eller vidareutvecklas. Se till att vändningarna "ligger rätt". För, ja. Det finns rätta platser för sådana. Rent matematiskt kan du räkna ut var de ska finnas.


Och en guide i dramaturgi är aldrig fel!

Vi har en sådan guide till dig som vill skriva en driven berättelse - och för dig som skriver spänning.

Vi kallar den Dramaturgiguiden.

Den här hjälpt mig att komma i mål med flera av mina bokprojekt.

Har blivit nödvändig för att skapa ordning i mitt kaos. Hitta platsen för de viktiga vändningarna fördramatikens skull.






46 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page